U bevindt zich hier: VCO Harderwijk-Hierden » Geschiedenis

Geschiedenis VCO

VCO Harderwijk-Hierden is een moderne organisatie met een geschiedenis die terugvoert tot 1879. In dat jaar was er de oprichting van de Vereniging voor Christelijk Onderwijs, de voorloper van VCO Harderwijk. In 1934 werd de Vereniging voor Christelijk Onderwijs Hierden opgericht. De school in het dorp Hierden bestond al sinds de jaren twintig, maar het bestuur werd uitgevoerd door VCO Harderwijk. In 1934 werd in goed overleg besloten het bestuur van deze school over te dragen aan een eigen vereniging in Hierden.  Het doel was en is nog altijd: ‘Het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs op basis van de christelijke identiteit’. VCO Harderwijk-Hierden geeft invulling aan dit doel op basis van de – nog altijd actuele – grondslag van de stichting.

De Lager Onderwijswet

Al rond 1840 waren in Nederland de eerste pogingen ondernomen om christelijke scholen te stichten. Echter, pas met de invoering van de Lager Onderwijswet in 1920 kregen de bijzondere scholen dezelfde rechten als openbare scholen. Dit is vastgelegd in de Lager Onderwijswet. Voorvechters als mr. Guillaume (Willem) Groen van Prinsterer en Dr. Abraham Kuyper hebben een vooraanstaande rol gespeeld in de totstandkoming van christelijk onderwijs.